MAGIA ORDINII – MARIE KONDO

Ordinea și disciplina în casă nu au fost niciodată punctul meu forte. Întotdeauna reușeam să rătăcesc haine, cărţi, acte, garanții și multe altele pe ici, pe colo. Nu găseam niciodată lucrurile de care aveam nevoie. Chiar și după sesiunile de „curățenie generală”.
 
Nu e de mirare că a încolțit în mintea mea ideea că ceva nu fac bine.

Atunci când am auzit de „Magia Ordinii. Senzaționala metodă japoneză de a-ți elibera și organiza casa” scrisă de Marie Kondo am fost foarte entuziasmată. Mi-am propus să citesc această carte și așa a devenit un „must read”. E scrisă de un consultant în arta de a face și a menține ordinea în casă și la birou. E foarte ușor de citit, deci nu e de mirare că am reușit să o dau gata, pe nerăsuflate, în doar două zile. Îi acord 5 steluțe la secțiunea la care a fost tipărită (Lifestyle) și o recomand cu încredere tuturor celor care vor să își facă ordine în casă (și în viață). Metoda KonMari promovează un stil de viață ce oferă liniște sufletească și împlinire, ce eliberează mintea și creează mediul propice pentru a ne putem bucura de lucrurile care ne îmbogățesc existenţa.

Metoda are la bază idei simple și clare. Esența metodei este aceea de a păstra doar acele obiecte care ne inspiră bucurie. Dacă un obiect nu ne inspiră bucurie, înseamnă că acesta, pur și simplu ne împovărează existenta, și deci, trebuie aruncat.

Iată ce am învățat eu din această carte:

1. Regula esențială este aceea de a păstra doar acele obiecte cu care rezonăm, care ne oferă bucurie și care ne îmbogățesc existența!
Dacă respectăm această regulă toate sugestiile de mai jos vor fi foarte ușor de îndeplinit.

2. Fă ordine o dată și bine. Această idee mi-a plăcut la nebunie. Dacă fac o dată, singură dată ordine printre lucrurile mele… nu va mai fi nevoie să o mai fac niciodată. Am zis, că merită încercată o asemenea sugestie care oferă rezultate utopice. Am făcut o dată ordine (adică o săptămână) și acum e mai bine (nu am ajuns la perfecțiune deoarece nu eram chiar sigură de metodă și dedicată ei).

3. Sortează în funcție de categorie, nu de loc.
Inițial am zis că nu e mare filozofie, doar așa fac și eu! Apoi am descoperit că ţin cărţile în patru locuri cel puțin, cosmeticele în două, hainele mele mai ajung și prin dulapul soțului iar ale fetei sunt pur și simplu peste tot.
„Rădăcina problemei stă în faptul că oamenii depozitează de obicei, același tip de obiecte în mai multe locuri. Când facem ordine în fiecare loc separat, nu vedem că repetăm aceeași muncă în mai multe spații și devenim prizonieri într-un cerc vicios al curățeniei. Pentru a evita asta, recomand să se facă ordine pe categorii. De exemplu, în loc să decizi că astăzi vei deretica într-o anumită cameră, stabilește-ţi ţinte precum „haine astăzi, cărţi mâine”. Un motiv esențial pentru care atât de mulți dintre noi nu reușim să facem ordine este că avem prea multe lucruri. Acest exces este cauzat de faptul că ignorăm câte deținem cu adevărat. Când depozităm un tip de obiect prin toată casa și facem ordine într-un singur loc nu putem aprecia volumul de ansamblu și, în consecință, nu terminăm niciodată. Ca să scapi din această spirală negativă, fă ordine pe categorii, nu după loc. ” p. 28

4. O categorie pe rând.
Eu am început cu cărţile. Surprinzător și neașteptat (pentru mine), aveam puține cărţi doar în bibliotecă (aveam mai multe în cutii, pe dulap; în sertare; în bucătărie). Am luat fiecare carte în parte, am atins-o și m-am întrebat: Îmi provoacă bucurie această carte? Dacă răspunsul era nu (indiferent dacă am citit-o sau nu), cartea mergea mai departe. Nu mai rămânea cu mine. Urma să își găsească un nou proprietar. S-au adunat peste 200 de volume pe care trebuia teoretic să le arunc. Foarte multe. Însă știam că nu le voi citi sau re-citi niciodată. Cu durere în inimă am hotărât să renunț la ele. Le-am împărțit în 3 categorii: cadouri pentru cei dragi, împovărăm casa maemi cu câteva volume despre care eram nesigură și o parte care va fi donată unei biblioteci.

5. Începe prin a arunca totul dintr-o dată.
Acest pas e prin excelență cel mai greu. Cum să renunţi pur și simplu la obiectele pe care le-ai cumpărat și pe care, poate, nu le-ai folosit niciodată?
Cu curaj, eu am analizat bine biblioteca, garderoba, bucătăria, baia și am aruncat tot ce nu-mi plăcea cu adevărat. Toate obiectele mai mult sau mai puţin utile pe care nu le-am adorat niciodată. Toate cadourile primite dar care nu mi s-au potrivit nicicum. Toate produsele cosmetice care ocupau spațiu, dar care nu urmau să fie niciodată folosite. Toate hainele pe care le-am cumpărat, dar care nu mi se potriveau nicicum. În carte sunt exemple, care îmi păreau extreme și nerealiste, de adepți care aruncau zeci de saci de lucruri. Și la mine s-au strâns vreo 15. Ce e drept foarte puțini au mers la gunoi, cei mai mulți au plecat în căutarea unor noi proprietari.

6. Aranjarea hainelor. Secretul „energizării” garderobei tale.
A fost, și încă mai este o provocare să-mi aranjez hainele în dulap. Tocmai pentru că nu le-am găsit bine locul. Încă îl mai caut. Însă ordinea se menține mereu. Chiar dacă am mai puţin de 70% din ceea ce aveam, simt că mai există loc de îmbunătățire (a se citit „aruncat”).
Respect regulile feng-shui (după sugestiile din carte 🙂 ). De la mic la mare. De la alb la negru. Dulapul meu e mai aerisit și îmi este cu adevărat plăcere să aranjez hainele proaspăt spălate și uscate în el.

7. Stabilește un loc pentru fiecare lucru. E o regulă foarte importantă. Dacă un obiect, nu are un loc al lui, poate că de fapt nu se încadrează nicicum în casă, și locul lui nu e cu tine. Privesc obiectele care încă mai rămân răsfirate prin casă și realizez că „locul lor” nu este acolo unde i l-am alocat inițial. Caut un alt colțișor mai potrivit.

Tu ce metode de ordine și disciplină folosești?

Sursa foto: aici

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *